Imagineu un paratge imponent i evocador enclavat en un paisatge abrupte de singular bellesa, en el qual s’hi van descobrir no fa molts anys unes espectaculars pintures rupestres d’un estil prèviament desconegut exclusiu d’un territori molt restringit, ben datat temporalment i caracteritzat per unes figures úniques al món, d’una grandària respectable i dotades d’una innegable força expressiva... Estic convençut que, d’haver estat en qualsevol altre punt del món, un lloc amb aquestes característiques hauria passat ràpidament a formar part de la meua ja llarga llista de viatges pendents; però no ha estat així, en aquesta ocasió, per la senzilla raó de que el Pla de Petracos --el paratge en qüestió-- i les pintures que alberga, conegudes a hores d’ara com a macroesquemàtiques, em queden ben a prop de casa, i no és gens estrany que m’hi deixe caure amb certa freqüència bé pel mateix indret o per la seua immediata rodalia. El cas és que a la tornada del viatge a Tassili n’Ajjer, en començar a repassar i actualitzar la informació de què dispose sobre l’art rupestre d’allà i d’ací, vaig reparar en què no solament no he parlat mai ací de Petracos i les seues extraordinàries pintures (només alguna referència de passada en referir-me al barranc de Malafí, a la vora del qual s’enclaven), sinó que a més a més l’última volta que hi vaig anar va ser abans de l’incendi de les Valls de la Marina, del qual he parlat també darrerament, i que el va afectar de forma directa. Així que aprofitant que l’amic Rafa Enguix, que sap bona cosa d’aquestes coses, tenia previst guiar una visita a la zona, m’hi he afegit al grup per posar-me al dia i aprendre’n un poc més de tot plegat.
Documentat per primera volta per membres del Centre d’Estudis Contestans (CEC) l’estiu de 1980, l’enclavament rupestre de les Coves del Petit, conegut actualment com “Santuari del Pla de Petracos”, està format per un conjunt d’abrics i altres cavitats, a cinc dels quals hi apareixen representacions de gran tamany, habitualment interpretades com figures antropomorfes acompanyades per diversos motius geomètrics. Els diferents abrics semblen constituir un conjunt estructurat que es relacionaria, segons la interpretació més estesa, amb un suposat culte a la deessa mare, tot i que hi ha qui s’inclina per una explicació arqueoastronòmica del jaciment. Un dels abrics alberga també un petit cérvol que correspon al denominat art llevantí, mentre que la resta dels motius, com ja s’ha dit, van donar lloc per la seua originalitat a la definició d’un nou horitzó artístic denominat macroesquemàtic, la presència del qual es restringeix a uns pocs abrics situats a les comarques de l’Alcoià, el Comtat i la Marina Alta. Quant a la seua datació, s’accepta àmpliament una cronologia neolítica vinculada, per paral·lelisme amb representacions similars trobades en ceràmiques cardials, als primers agricultors i ramaders que arribaren a aquestes terres fa aproximadament set mil cinc-cents anys, mentre que la interpretació arqueoastronòmica del jaciment advocaria per una cronologia mesolítica i per tant lleugerament anterior. L’existència de superposicions entre els diferents horitzons d’art rupestre presents a aquesta zona --macroesquemàtic, llevantí i esquemàtic-- ha permès també situar el primer com al més antic, en superposar-se a les seues representacions les escenes de caça característiques de l’art llevantí, molt més estès a la façana mediterrània ibèrica i que per tant ha de ser com a mínim contemporani d’aquell.
El museu és una passada, tot i que vist en viu ho ha de ser més.
ResponEliminaNo cal anar tan lluny per veure com ho feien els nostres avantpassats. ;-)
Aferradetes, Pep.
Crec que han fet un bon treball, Paula. A banda de posar el jaciment en context i fer-lo més comprensible, facilita que qui visita les pintures conega també pel poble --de bon passejar i en un paisatge preciós-- i que li done un poc de moviment, que en aquests llocs menuts de l'interior mai està de més. I quant a Petracos, crec que com més el conec més fascinant em sembla: va bé recórrer terres per conèixer coses diferents, però sense oblidar-nos mai de les que ens queden més a prop... Una abraçada i moltes gràcies!
EliminaEncara que haja anat un milió de vegades, és un lloc que sempre està en la llista de llocs a visitar, i sempre és un plaer i una redescoberta per molt que últimament quasi sempre vaig a explicar i no a escoltar. És un indret que es mereix una i mil visites i una millor difusió, ja que dona per a molt i mai decep. El punt de no poder saber quin era el seu significat i funció concreta també deixa la porta oberta a la imaginació, com les bones pel·lícules amb final obert. Sempre m'imagine com podria ser una cerimònia la nit del solstici d'estiu per exemple, amb les pintures enllumenades amb torxes o qualsevol lluminària, els bruixots fent els seus rituals, els relats, la música... i més pensant en que eixes civilitzacions no tenien pràcticament imatges, cosa que faria més potent encara l'evocació. Hem de deixar volar la imaginació en entorns com aquest, s'ho val.
ResponEliminaAh, i un premi per al que veja el cérvol sense ajuda!
Una abraçada Pep, i fins la propera.
La visita va ser magnífica, Rafa. Feia ja algun temps que no hi anava, i sempre es descobreix algun detall nou, sobretot quan hi ha algú que té gust per explicar-ho ;) Deixant-ho sempre dins de l'àmbit de les especulacions, a mi tampoc em costa imaginar com podia ser una cerimònia en un lloc com aquest, i també l'efecte que devia produir en aquells que hi assistiren; segurament, en les coses essencials, els humans no hem canviat massa. Ho saben bé les religions, i ho sabem bé aquells a qui ens agrada el futbol :) Gràcies com sempre, salut i una abraçada!
Elimina