"Malament, si les teues opinions no són conseqüència de les teues passions; pitjor encara, si les teues passions són conseqüència de les teues opinions". Joan Fuster



dimecres, 13 d’abril del 2022

La mala reputació


El mateix nom de botxí, amb el qual és àmpliament conegut, ja dona alguna pista sobre per on han d'anar les coses. Però fins i tot si no l'identifiqueu per aquesta denominació, ni tampoc l'heu reconegut per les imatges, és molt probable que vos resulte almenys vagament familiar si vos dic que és un d'aquells ocells que, com altres parents pròxims, acostuma a empalar les seues preses (insectes sobretot, però també ratolins, sargantanes o petits ocells) en les espines dels rosers i d'altres plantes similars. Un comportament certament peculiar, probablement relacionat amb el marcatge del territori o amb la conveniència de tindre l'aliment ben a l'abast, però que li ha donat, a ulls dels humans, una fama més aviat sòrdida: llisc a l’Alcover-Moll, on he arribat mirant això del nom, sobre “la creença que aquest ocell té el mal instint de turmentar els animalets que pot agafar, com és ara escarabats, sargantanes i llagosts, que posa aspidats a pues de plantes espinoses, i ell canta mentre els animalets sofreixen. Diuen que el seu cant en tals casos és: «Tira-li corda! tira-li corda!»", i encara hi ha qui pensa que, tot i que són els seus nius els que solen ser parasitats pels cucuts, “aquest ocell té costum d'entrar en els nius d'altres ocells i de matar els petits que hi troba, rompre els ous i posar-se a habitar en el niu despullat”. I no seré jo qui negue que la imatge d'una cadernera o d'una musaranya encara viva, enfilada en una espina, pot resultar desagradable i fins i tot un poc macabra; però d'això a convertir als pobres ocells en una mena d'encarnació del mal, hi ha un bon tros. Sobretot si es té en compte que, al remat, la crueltat, la perversitat o la inhumanitat són atributs inequívocament (i lamentablement) humans. La hipocresia, també. 


 


Al País Valencià, el gènere Lanius es troba representat a hores d'ara per tres espècies. La més comuna és el capsot, capsigrany o botxí garser (L. senator), a qui corresponen aquestes imatges d'un parell d'exemplars que ens eixiren al camí, aquest cap de setmana passat, a la rodalia de Relleu. El botxí ibèric o meridional (L. meridionalis), de tons grisencs, és també relativament freqüent, mentre que el capsot d'esquena roja o escorxador (L. collurio) només es coneix, com a nidificant, a les terres elevades de l'interior nord del país. I per cert, d'ençà que vaig triar el títol de l'entrada que no em trec del cap el clàssic del gran Brassens, així que he decidit triar una de les múltiples versions que se n'han fet, perquè ja sabeu: les braves gens n'aiment pas que / l'on suive une autre route qu'eux.




6 comentaris:

  1. Sempre m'han agradat els capsots, que és com els diem a Cocentaina, tant aquest com el cosí. El seu plomatge, com van vigilant el seu territori a la recerca de les preses, parant-se als cables elèctrics o a la part alta dels arbres, el seu cant...
    Molt bona la versió de Lídia Pujol, no la coneixia. Des que he vist el títol de l'entrada no em lleve del cap la cançó del Brassens. Encara gràcies que és bona!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també els conec com a capsot, Rafa, però botxí (o escorxador, que també és ben il·lustratius, ben m'anava bé per al fil ;) I a banda de bonics, em semblen un ocells d'allò més interessant, per bé que el seu comportament els faça un poc antipàtics: ja es veu que això d'humanitzar als animals --per a bé o per a mal-- no ho va inventar Disney...

      Amb Brassens sempre es va sobre segur, i d'aquesta hi ha bona cosa de bones versions per a triar; però tinc debilitat per aquesta de Lídia Pujol; potser perquè em sembla que la fa seua sense que perda gens de la força de l'original... Salut i moltes gràcies!

      Elimina
  2. Suposo que hi ha altres maneres d'aconseguir aliments... no m'estranya que tingui mala reputació i ben guanyada crec. Tot i així, la seva aparença no es gens desagradable.

    Una gran versió que no coneixia, gràcies!.
    Aferradetes, Pep.

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi em semblen molt bonics, Paula, i al remat, no fan sinó guanyar-se la vida, per bé que reconec que pot resultar un poc desagradable. Almenys, vull creure que ells no són cruels només pel goig de ser-ho; malauradament, crec que els únics animals que fem això som els humans, especialment --però no només-- amb els de la nostra mateixa espècie... Abraçada i moltes gràcies!

      Elimina
  3. Fa cara de ser bon ocell, no se li veu la doleneria per enlloc... he, he, he...

    M'ha encantat aquesta versió de la Lídia Pujol. Jo tampoc la coneixia.
    Gran Brassens, que encara ens serveix de tant!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Recorde la primera volta que vaig vore imatges seues (diria que en aquells programes de "El hombre y la tierra") i em va cridar molt l'atenció; però ja es veu, del que diu l'Alcover-Moll, que no és un animalet que passe fàcilment desapercebut ;) I en efecte, res no seria igual sense Brassens, que ens posa davant de tantes coses... Abraçada i moltes gràcies!

      Elimina