"Malament, si les teues opinions no són conseqüència de les teues passions; pitjor encara, si les teues passions són conseqüència de les teues opinions". Joan Fuster



dilluns, 16 d’octubre del 2023

Camins, encara

Ja m`ha passat altres vegades, i quasi sempre amb algun indret que em queda ben a prop i que m’aprecie especialment. Aquesta volta ha estat amb l’alcoiana ermita de Sant Antoni, un lloc al qual dec haver anat dotzenes de vegades i d'on guarde moltíssims records des de ben xicotet: arran de l’entrada que vaig escriure sobre el camí vell entre Alcoi a Xixona, buscava l'altre dia al meu ordinador alguna imatge digital de Sant Antoni, amb el sorprenent resultat de que no en vaig trobar cap. Coses, estic convençut, de la coneguda tendència, de la qual ja he deixat ací mateix algun altre testimoni, que ens duu sovint a no prestar l’atenció que mereix a allò que ens resulta més proper i familiar. L'avantatge en aquests casos és que la proximitat, a banda de ser probablement una de les causes principals de que això passe, facilita també posar-li remei, així que fa uns dies ens vam acostar cap a l’ermita a la què, aquesta volta sí, vam dedicar una estona suficient per tal d'atendre tant els seus propis i innegables mèrits com els del lloc, tan bonic com avinent, al qual va ser bastida fa més de sis segles.


Oportunament reparada la llacuna documental, semblava bon moment per apamar el traçat del camí per aquesta zona, en la qual l’antic trajecte, després de superar la notable pujada des d’Alcoi i de passar vora l’ermita, que també va ser hostal des del segle XV, es dividia en dos ramals: el ja esmentat que portava, travessant la Carrasqueta, fins a Xixona i Alacant, i un altre que girava cap a ponent en direcció a Ibi, Castalla i Villena. D’aquest darrer, que va ser també camí públic i cabdal, vam poder constatar que pràcticament no queda, a hores d’ara, cap tram que es puga transitar. També té el pas barrat un tros del traçat primitiu del de Xixona que coincideix a més a més amb l’assegador de la Canyada del Port; almenys, en aquest cas, hi ha un trajecte obert alternatiu, a diferència del que passa amb altres vies pecuàries de la zona aparentment tallades sense cap contemplació, la qual cosa ja s’ha fet saber a l’administració competent per a que adopte les mesures oportunes: en aquest cas, amb la llei a la mà i si no passa res estrany, no ha de ser molt difícil instar als propietaris a restablir el trànsit lliure; però pel que fa als “camins vells”, i a falta d’un inventari municipal de camins públics, la cosa serà molt més complicada. I creieu-me si vos dic que ja em sap greu no haver pogut fer més, per aquestes qüestions, en aquells temps en què tenia un poc més de marge per a fer-ho. O si més no, jo m’ho pensava.





 

A mode de dietari, i encara que siga només per deixar-ne constància també ací: amb el temps que fa que no plou per aquestes serres i la calor de les últimes setmanes, estàvem ja pràcticament resignats a donar per perduda la temporada de l'esclata-sang. Així que l’imprevist i un poc sorprenent culet de cistella que ha caigut aquest cap de setmana ens ha sabut a glòria, i menjar-nos-els, encara més. Potser que, si tenim un poc de sort, no siguen els últims d'enguany, però el que va davant va davant...






4 comentaris:

  1. És molt bonica aquesta ermita i els paisatges que ens has deixat també. La segona foto i la darrera, abans dels esclata-sangs, són bellíssimes. Llàstima que hi hagi, encara ara, propietaris que no deixin pas.
    Pel que fa als esclata-sangs m'has deixat fent dentetes, això no es fa a una amiga!.😅

    Aferradetes i... bon profit!.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Paula :) És un indret que m'estime molt i de qual tinc moltíssims (bons) records: queda molt a prop de la ciutat, i era lloc habitual d'esplai amb la família, així que des de ben petit tinc memòria de les estones que hi passàvem; i també és una zona magnífica per a l'esclata-sang, així que de més major també tinc alguna cistella de records; els que agafàrem aquell dia, que em tem que seran els únics de la temporada, van ser tota una sorpresa, però no patisques que si en surten més te'n faré arribar sense falta ;)

      El problema dels camins públics que acaben tancats és massa general (em consta que a Mallorca, i especialment a la Tramuntana, és un problema habitual) i sovint de mala solució, no solament per les complexitats jurídiques que comporta, sinó també perquè les administracions no solen posar-hi tot l'interès i els mitjans que deurien. En aquest cas concret, diria que té alguna cosa a veure que en la zona on s'han talla es volia construir una àrea industrial (si, aquest és el seny que tenen alguns) que finament ha estat rebutjada pels tribunals gràcies als recursos dels ecologistes. Espere en tot cas que s'hi actue prompte i que aviat es torne a poder passar. Abraçada i moltes gràcies!

      Elimina
  2. He pogut vore en les fotos el que em vaig perdre i el que et passava pel cap en aquella zona, reconeixer els antics camins, el teu cap no para de pensar ;-). Els vaig tastar, quin sabor, com de bons estaven, gràcies per oferir-me'n, la propera vegada si que hi aniré a arreplegar-los;-). Querola.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Almenys vas poder estar per veure tot el paisatge de la vall del meu poble i el vostre, que aquell dia pagava especialment la pena; el que va quedar pendent ho tornarem a fer un altre dia, i amb un poc de sort ja ens hauran tornat a obrir l'assegador, que arribar fins al Comptador (el jaciment que tenia ganes de veure després de molts anys) va tindre el seu aquell... Abraçada, salut i moltes gràcies!

      Elimina