"Malament, si les teues opinions no són conseqüència de les teues passions; pitjor encara, si les teues passions són conseqüència de les teues opinions". Joan Fuster



dimecres, 13 de juliol del 2022

Afectes

De la mateixa manera que hi ha llocs amb els quals, per una causa o per una altra, hom estableix amb facilitat un lligam estret i singular, n’hi d’altres que malgrat comptar també amb mèrits innegables, no reïxen a despertar-nos aquest sentiment de proximitat o afecte. A mi em passava això amb el conjunt de tombes excavades a la roca que apareixen a les proximitats del Mas del Pou, al municipi mariolenc d’Alfafara, i la veritat és que no sabria dir molt bé per què. Potser fora per la limitada i un poc confusa informació científica que coneixia sobre el jaciment, per les diferents interpretacions que se’n van anar fent d’ell (incloent-hi la pintoresca adscripció popular “fenícia” sota la qual les vaig conéixer, fa ja molts anys), o per la idea un poc extravagant --la ignorància és molt atrevida, però la meua pot arribar a ser temerària en ocasions-- de què els buits excavats a la roca podrien tindre un altre origen més prosaic, com ara una pedrera; però el cas és que durant molt de temps no he prestat massa atenció a aquesta zona, i això a pesar del meu reconegut interés per la història i l’arqueologia en general, i per la de la meua terra en particular.

L’altre dia, en baixar del mas de Mossèn Gregori i després de molts anys sense acostar-m’hi, decidírem fer una ràpida visita al jaciment. I he de dir que em va sorprendre, i molt, la diferència entre allò que vagament recordava i la realitat del que vam poder veure sobre el terreny. De tornada a casa, i mogut per aquest interès renovellat per un indret que em va semblar, aquesta volta, suggeridor i intrigant, em vaig afanyar a actualitzar també la informació disponible al respecte, la qual cosa em va portar al magnífic treball de Ricardo González Villaescusa sobre el món funerari romà al País Valencià, al qual vos remet si teniu interès en aquest tema. Val a dir, en tot cas, que de les prospeccions dutes a terme per aquest investigador, com també de la seua anàlisi dels escassos materials recuperats per Camilo Visedo el 1947 i conservats al Museu Arqueològic d’Alcoi (dos anells i fragments de ceràmica), se’n conclou que el jaciment del Mas del Pou correspondria amb tota probabilitat a un àrea d’enterrament que podria datar-se en els segles VI i VII, delimitada per un mur de tancament perimetral i formada per almenys 63 sepultures excavades totalment o parcialment sobre la roca i orientades cap a ponent.

És possible que una futura excavació del jaciment (González Villaescusa parla del seu sector central, on no hi ha sepultures visibles però on podrien haver-se’n conservat soterrades) i la prospecció sistemàtica del seu entorn puguen oferir algun dia noves dades sobre la necròpolis i sobre el nucli o nuclis de poblament que se n’associaren, i per extensió sobre una època de la qual es disposa, especialment a aquestes comarques, de molt poca informació. Pel moment, allò segur és que la meua percepció sobre la necròpolis del Mas del Pou, un poc ambigua fins ara, ha canviat definitivament; i ja em va bé que siga així perquè, si bé es mira, replantejar-se de tant en tant què (o qui) mereix realment el nostre afecte, no deixa de ser una pràctica francament recomanable.



Els rastres que els humans han deixat sobre la roca en diferents períodes històrics (pintures, per suposat, però també gravats i petroglifs, sepultures, canals i cocons, coves artificials i altres estructures comparables) solen tindre en comú la limitació del context arqueològic que se'ls associa i, en conseqüència, les dificultats no solament per a interpretar-los sinó també i amb freqüència per assignar-los una cronologia fiable. Aquesta és una situació habitual pel que fa a les necròpolis rupestres, molts escasses al País Valencià però freqüents en altres àrees de la Península Ibèrica, per bé que a hores d’ara se sol acceptar que la majoria d’elles correspondrien bé a l’època tardoromana (S. V-VII), bé a l’altmedieval (S. VIII-X). No és estrany, a més a més, que en molts d’aquests jaciments --i també en el Mas del Pou-- no es coneguen els nuclis de poblament que s’hi vincularien, la qual cosa, junt amb l’espoli al qual han estat sotmesos des de segles enrere, i en molts casos el seu aprofitament posterior per a extraure pedra per a altres usos, dificulta notablement el seu estudi i la seua interpretació. Però també els fa, si més no des del meu punt de vista de profà, especialment evocadors.

Pedrera a Fageca, probablement dedicada a l’extracció de pedres per a fer ruglons i batedors.


 

8 comentaris:

  1. Els instants viscuts en un mateix lloc, poden cobrar diferents sentits al cap d'uns anys. Suposo que tenen a veure molts de factors, entre ells la curiositat del moment.

    Aferradetes, Pep.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Realment és així, Paula. Passa amb els llocs, amb els llibres i diria que fins i tot amb les persones... En el cas d'aquest paratge, crec que té a veure sobre tot amb els prejudicis de no entendre massa bé què significava el lloc; ara que el comprenc un poc millor, m'hi sent més vinculat: com si ara sí que em diguera alguna cosa que abans no era capaç de copsar... Una abraçada i moltes gràcies!

      Elimina
  2. En pau descansin les ànimes que van reposar uns quants anys en aquestes tombes. Fa molt poc he estat a Olèrdola (Penedès-Garraf) on hi ha moltes tombes antropomorfes semblants a aquestes, però de nadons i infants petits.
    El recinte es diu "Pla dels Albats"

    ResponElimina
    Respostes
    1. Conec la necròpolis d'Olèrdola per referències, però no hi he estat mai; el nom de Pla dels Albats em sembla preciós, espere poder anar-hi més prompte que tard...

      Crec que part de la meua fascinació per les necròpolis té a veure amb això que tu dius: potser més que amb altres vestigis, veient les tombes la gent que hi va viure (i morir) se'ns fa més present i pròxima... Ja se sol dir que, al remat, la mort ens fa a tots iguals, fins i tot a través dels segles... Abraçada i moltes gràcies!

      Elimina
  3. Eixe lloc sempre m'ha provocat a mi també sentiments molt encontrats, derivats supose jo de la primera vegada que vaig anar, en una visita guiada en la qual van catalogar el jaciment de fenici, com molt bé comentes en l'entrada. Això em va posar immediatament en guàrdia i m'ha provocat un escepticisme sobre totes les interpretacions que es proposaven sobre ell lloc, i no millorava la cosa l'adscripció al tardoromà, cul de sac al qual moltes vegades van a parar molts jaciments que no tenen un context clar. Vaig seguir el fil que em vas enviar i sí que sembla clar el que diu Ricardo, amb la qual cosa deixe els dubtes de banda i espere a veure si hi ha alguna altra prospecció que puga donar evidències més clares.
    Quant al comentari que posa Xavier sobre Olèrdola, la novel·la "El judici de l'aigua" de Juanfran Ferrándiz, socarrat de Cocentaina, comença amb una escena esgarrifosa precisament al Pla dels Albats. Recomanació de lectura estiuenca.
    Continuarem escarbant Pep. Eixe dia no va ser una ruta massa llarga, però va ser profitosa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi em passa exactament igual, Rafa. D'alguna forma, a força de que no em quadraren moltes de les interpretacions que anava coneixent, se'm va quedar gravat una mena de prejudici sobre el lloc --que tampoc no se'n devia res, el pobre-- i que m'ha costat molt superar. Ara el veig, però, amb uns altres ulls, i segur que seguirem escarbant, que ausades que no som gens cabuts, ni tu ni jo, i més quan es tracta de llocs que admeten visita sense acabar arrapats fins a les celles. Però millor en refrescar una miqueta ;)

      M'apunte que que contes d'Olèrdola (un motiu més per anar-hi) i del llibre, que passa a la llista de pendents. Abraçada i moltes gràcies!

      Elimina
  4. Molt interessant, Pep. Sembla un lloc molt especial, on no m'importaria fer nit, a veure si veig les animetes! :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies :) Ben pensat, això de fer-hi nit; si se t'apareix una animeta, veges en què parla i trau-li tota la informació que pugues, a veure si esbrinem alguna cosa més del lloc; ara, em tem que poques revistes científiques acceptarien un treball basat en aquesta metodologia ;) Salut i abraçada gran! (i bon viatge i moltíssima sort en la nova etapa :))

      Elimina