"Malament, si les teues opinions no són conseqüència de les teues passions; pitjor encara, si les teues passions són conseqüència de les teues opinions". Joan Fuster



dijous, 25 de juliol del 2024

La fugida (Relats d’estiu de la Carme. Juliol)


Una fotografia de sa lluna

La notícia de la misteriosa desaparició es va escampar ràpidament per les xarxes. Desenes de persones van començar a acostar-se fins al parc de la Ciutadella per veure-ho amb els seus propis ulls, mentre la policia, que s’afanyava a buscar alguna prova a l’entorn de la font ara inhabitada, no podia amagar el seu desconcert. La conegudíssima “dama del paraigua” s'havia esfumat, i qui fora que n’haguera estat responsable havia actuat amb una minuciositat i una delicadesa extremes: ni un sol rastre, ni un senyal, ni el més petit desperfecte que ajudara a esbrinar la forma de procedir dels delinqüents o que donara peu a obrir alguna línia consistent d’investigació; “és sorprenent", va arribar a comentar en veu baixa un inspector, "és com si l’estàtua haguera marxat pel seu propi peu”. 

No molt lluny, una figura sospitosament pareguda a la popular escultura avançava lentament per l’andana de l’estació de França. No li havia resultat gens fàcil decidir-se, però la situació, fins i tot per a qui, com ella, tenia una llarga experiència de tracte amb els turistes, havia superat ja qualsevol límit raonable. Cada volta més, la ciutat s’assemblava a una mena de parc temàtic, un decorat posat al servei d’una allau de visitants que semblava no tenir aturador i que anava fent més i més difícil la vida dels veïns. “No hi havia més remei, ja no podia més”, va pensar encara amb llàgrimes als ulls mentre pujava al tren decidida a començar una nova vida en algun lloc (un jardí petit i tranquil, un pedestal senzill al mig d’un parterre apartat...) que la “indústria turística” no haguera descobert encara. Uns metres més enrere, en un altre vagó, una figura sospitosament pareguda a l’estàtua de Colom es va acomodar, pensativa, en un seient.


La meua aportació per als relats d’estiu de la Carme, a partir de la preciosa fotografia de sa Lluna i inspirada també en el títol del magnífic relat d’Artur, que em va fer pensar en el monument que representa un dels primers i més entranyables records dels meus viatges infantils a Barcelona. Per cert: d’ací uns dies, jo mateix seré turista, així que tot i que també aquesta vegada tractaré de no fer-ho massa malament, no estic com per a dir moltes coses al respecte. Una incoherència (més) a gestionar, i reconec que sovint no em resulta fàcil... 



13 comentaris:

  1. Un nou i bon relat de misteri, aconseguit a partir de la imatge de salluna ! i que arriba a un final amb un toc d'ironia i humor.... Quan les estàtues de la teva ciutat, començant a sortir corrents cap a un destí incert i desconegut, millor que comencem a fer-nos-ho mirar !. El turisme com moltes altres coses, en desmesura , donen més problemes que satisfaccions i millor posar-hi remei mes aviat que tard.
    I agraït també per la referència al meu petit relat.... la meva dama del paraigua, potser està esperant que arribi qui la pugui salvar a ella, també....però com deia..."això, serà una altra història!".
    Salut i bona setmana :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, artur :) Crec que és una de les coses que més m'agraden d'aquestes propostes, anar agafant idees d'ací i allà i deixar que vagen macerant al seu ritme fins que al remat (quasi sempre) acaba sortint alguna cosa... A banda evidentment de la foto de Paula, que és espectacular, sense la teua "Dama del paraigua" la meua estàtua haguera restat molt probablement al seu lloc. I quant al turisme (o a allò que anomenem ara així) és evident que hem traspassat ja molts límits i estic segur que la reacció i el rebuig dels "locals", almenys en els llocs on la pressió és major, no farà sinó créixer. Tan de bo hi poguérem posar només un poc de sentit comú, però reconec que sovint no soc massa optimista... Salut i abraçada!

      Elimina
  2. Moltes gràcies per participar, Pep.

    M'ha encantat el teu relat barceloní. Quan caig llegir la història de l'Artur, també vaig pensar el la Dama del paraigua de la Ciutadella. Inevitablement. Jo també en tinc un record entranyable de quan era petita. Que les estàtues símbols de Barcelona en fugin és un gravíssim toc d'alarma.

    Aquest relat reivindicatiu també m'agrada per aquesta raó. Sí, és cert que tots som turistes un dia o altre, però ho estem portant tot a un extrem fora mesura. Jo ja fa anys que he baixat a un nivell mínim la meva activitat turística, no pas per principi, sinó per poques ganes de massificació. Ja no tinc ganes d'anar a llocs amb molta gent i moltes cues i on les coses només poden veure amb comoditat i a més a més molestant. Suposo que és l'edat, entenc que la gent més jove vulgui conèixer el món, però potser no caldria amb tanta intensitat.

    En fi que no ho arreglarem pas….

    Abraçades i bones vacances.

    ResponElimina
  3. Les coses no es poden veure amb comoditat…. Volia dir.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu, Carme, per comboiar-nos una volta més ;) Molts dels records dels meus primers viatges a Barcelona quan era molt xiquet --els meus pares em duien des d'Alcoi per a que em veieren la vista a Barraquer, que la cosa no estava massa clara-- estan lligats a la Ciutadella, el Zoo i el berenar als peus de la Dama del Paraigua, que a ma mare li encisava. Ara, quan torne per allà, m'agrada sempre fer una volta per la zona, aprofitant que la meua filla no viu massa lluny. En el fons, és evident, soc un sentimental ;)

      Totalment d'acord amb tu en què el problema, també en aquestes coses de la turistificació, és la incapacitat per posar límits (o per fer-los complir, si és que existiren), però també la manca de consideració que malauradament abunda massa entre aquells que visiten els llocs "de moda": no és solament haver de bregar amb gentades immenses ---que també a mi em provoquen cada volta més rebuig fins el punt d'evitar segons quins llocs-- sinó haver de veure comportaments totalment incompatibles amb el més mínim respecte a la població local, al medi ambient, al paisatge i a quasi tot plegat. A les manifestacions recents que es van fer a Canàries per aquesta raó vaig veure pancartes que parlaven de ser amfitrions, no esclaus, i potser la solució haurà de passar per això...

      En tot cas, encara ens queda molt per veure, sovint ben a prop de casa i sense haver de fer cua per a la foto d'instagram: saps millor que jo que no és el que mirem, sinó els ulls amb els que ho fem ;) Moltes gràcies, abraçada i bon estiu!

      Elimina
  4. Si fins i tot les estàtues han d'abandonar casa seva, està clar que la massificació turística i la gentrificació ja està passant de taca d'oli. ;-)

    M'has fet somriure amb aquest relat que alhora també ens fa pensar en com una activitat intrínsecament positiva com és el turisme pot esdevenir un problema quan es deixa només en mans del 'mercat' i, per tant, dels interessos econòmics d'uns pocs. Ben trobat!

    Un altre tema ben interessant és aquest de les incoherències socials que ens toca gestionar com podem a cadascú de nosaltres. Com dius, no resulta gaire fàcil fer-ho perquè, a parer meu almenys, cada cop ens està tocant viure en una societat on la hipocresia no para de créixer: No ens agraden els llocs turístics massificats (per poder-hi anar nosaltres més tranquil·lament), Estem a favor dels parcs eòlics i de les plaques solars (però no els volem a prop de casa que malmeten el paisatge), Som ferms defensors del comerç de proximitat (però comprem per Amazon perquè és més còmode), etc., etc. La teoria la tenim molt clara, és a l'hora de posar-la a la pràctica que tot es complica...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Mac. És cert, el que està passant amb el turisme de masses no deixa de ser un procés coherent amb la lògica dels mercats, que toleren malament qualsevol regulació que limite les perspectives de negoci (o, per utilitzar la seua terminologia, de "generar riquesa"). El primer que va fer el govern de dreta-extrema dreta al País Valencià va ser anunciar la derogació d'una tèbia taxa turística, d'aplicació voluntària als municipis que volgueren, que havia deixat aprovada el govern anterior: els missatges són importants, sobretot si van dirigits a qui mana... En tot cas, també ací, poca gent dubta ja que determinades situacions han passat de llarg del que seria tolerable; supose que és inevitable que del conflicte haja de sortir algun avanç... o no.

      Viure de forma coherent amb allò que hom pensa mai ha estat senzill, però és cert que ara ha esdevingut molt complicat, i els exemples que poses són tots tan pertinents com dolorosos. Deixem-ho almenys en ser conscients de que som part del problema, i en tractar d'ajudar en la mesura que es puga per a construir les solucions. Salut i abraçada!

      Elimina
  5. Un boníssim relat de misteri i, a la vegada, de denúncia. No m'estranya gens que vulguin marxar les estàtues, fins i tot que vulguin fer-ho els natius... Pel que fa a les incoherències, ho som en més ocasions de les que pensem.
    Moltes gràcies per la part que em toca!

    Bones vacances, Pep. ;-)
    Aferradetes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu, Paula! La imatge és simplement espectacular, tot un relat per ella mateixa sense necessitat d'afegir-hi res més :) Confiem --encara que costa fer-ho-- que hi haurà un poc de sentit comú, i que trobarem alguna solució: segurament, quan marxen les estàtues, ja farà molt de temps que ho haurem hagut de fer les persones... Salut, bon estiu i una abraçada!

      Elimina
  6. Thanks for sending me on a very interesting expedition to meet Josep Llimona i Bruguera's Font de la Bellesa, his "Desconsol" in Parc de la Ciutadella, and Joan Roig i Solé and his "Dama del paraguas".
    What a wonderful (sad) idea that famous sculptures would look for quieter places in times of unbridled tourism. ... They would be very welcome in Seanhenge. ;-)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu, Sean :) Potser Llimona, Roig i Soler, i fins i tot el mateix Gaudí se'n posarien les mans al cap si veieren el punt al què s'ha arribat, i no només a llocs com Barcelona... Per sort, encara queda molt per veure i per conèixer fora dels circuits massificats i de la foto omnipresent a les xarxes, i estic convençut que es pot fer de formes que --almenys en la mesura possible; la coherència, ja se sap-- respecten l'essència dels llocs i la de la gent que hi viu. I quant a les estàtues, millor que no hagen de marxar ;) Abraçada i moltes gràcies!

      Elimina
  7. :-))))) M'ha agradat molt, final superb.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, cantireta :) Tor el mèrit és de la imatge. Salut i abraçada!

      Elimina