Setanta milions d'euros a l'any i set-cents trenta-cinc nous llocs de treball, diuen que serà l'impacte econòmic que produirà l'arribada del tren d'alta velocitat entre Madrid i Alacant. No són xifres menyspreables, però crida l'atenció el contrast evident amb els tres mil vuit-cents setanta-cinc milions d'euros i els trenta-dos mil cinc-cents llocs de treball anuals que van estimar-se, ara fa poc menys de tres anys, quan va tindre lloc la triomfal inauguració (amb Camps i Rita en primera línia) del trajecte entre València i la capital del Reino. Com que jo d'açò de l'economia tinc poca idea, i no conec els càlculs ni les dades que s'han fet servir en cap dels dos estudis, només puc dir --per si algú que n'entenga m'ho pot explicar-- que m'ha estranyat un poc la diferència. Potser és que, vist que les previsions que es van fer per al cas de València han quedat lleugerament per baix del que s'esperava, han ajustat una mica millor la metodologia. O potser algú s'ha adonat que, amb la que està caient, quasi millor no fer molt d'enrenou i mantindre un perfil baix, no fora cas que algun investigador (dels que encara no han hagut de marxar d'ací) els posara encara més en evidència, tan mal com li prova això a la malmesa autoestima del pobre Fabra. I encara que no siga simplement que es van equivocar amb l'Excel, que de més grosses se n'han vist...
Imatge de la xarxa |
Per contar-ho tot: vaig començar a escriure açò fa un parell de dies, mentre tornava en l'AVE de Madrid a València després d'una d'aquelles reunions de faena a les què he d'assistir de tant en tant. Per cert, a banda de no sentir ningú parlar valencià ni a l'anada ni a la tornada, crec que devia ser l'únic passatger del tren --si més no, dels que tenia a la vista, tots ells ben fornits de pantalles de tota classe i grandària-- que feia servir llapis i llibreta per a escriure; excèntric que és un, que voleu que hi faça... I quant a la cançò, tampoc m'ho pense molt. Bon cap de setmana!
Això de l'economia és ben complicat. Suposo que l'impacte econòmic que calculaven anava en funció dels turistes madrilenys que podia atreure l'AVE cap a la costa alacantina.
ResponEliminaPerò és clar, turistes que agafin l'AVE, ja són d'un cert poder adquisitiu i, per tant, no n'hi ha tants. D'aquests, els més VIPS se'n van al Carib o a Bali i els que decideixen restar a la península i anar-hi en AVE, tenen moltes opcions. A més d'Alacant, Madrid està connectada per AVE amb la costa de Girona, Barcelona, Tarragona, València, Múrcia, Màlaga, Cadis, Huelva, Pontevedra, A Coruña, Lugo, Astúries, Cantàbria, Biscaia i Guipúscoa.
De fet, mires el mapa de l'AVE i sembla que estigui pensat per portar madrilenys a la platja. Tenint en compte el cost de construir i mantenir aquestes línies, potser hauria sortit més a compte traslladar la capital, pedra a pedra (com es va fer amb Abu Simbel) fins a la platja.
Ja se sap quin és el model d'Estado que li convé a Madrid, Sergi. I mentre, anar amb ferrocarril de València a Barcelona (o de Xàtiva a Alcoi) segueix sent una aventura.
EliminaAllò que crida l'atenció és la diferència entre les xifres que plantegen les estimacions d'impacte econòmic que ens van vendre Camps i Pepiño Blanco quan València, i les que ara plantegen per a Alacant: 3.800 milions d'euros de diferència és molta diferència, i això que segons he vist l'estimació que fan per al cas d'Alacant quant a increment de viatgers (un 40% respecte a les xifres actuals) em semblen molt optimistes vist el que està passant a altres línies, entre elles la de València.
Al remat, em sembla que l'AVE només és un magnífic negoci per a qui el construeix, que potser és del que es tracta. I quant a traslladar Madrid, potser no seria mala idea; tot és encertar el lloc més escaient ;) Salut i moltes gràcies!
Jo no t'ho sabria pas explicar... l'economia no està feta per a mi...
ResponEliminaAra bé, venir a escoltar Dire Straits a casa teva, m'agrada molt :DDD
I a mi m'agrada molt que vingues, Carme :) A més, ja veus que fins i tot Dire Straits ho veuen clar: money for nothing (bé, o per quasi-nothing, que algú ha d'haver-se embutxacat els milers de milions que ha costat la broma...) Salut i una abraçada!
EliminaEntre les 10 estratègies de manipulació mediática de Chomsky i els principis de la propaganda nazi de Gobbels, segur que hi ha algún punt que parle de la distracció informativa o de les mentides repetides que es tornen veritat o sobre que si tractes al públic com si foren bebés, etc. Sembla que donen igual les dades i la seua veracitat. El cas és amollar-les, que es veu que resulten rendibles.
ResponEliminaA Dire Straits, tanmateix sempre l'escoltarem sense preguntar-nos si diuen veritats, només sentint que ens ofereixen un sentit de la vida..
Potser tens raó, Loles: hem perdut tant la capacitat d'anàlisi i de crítica, que som capaços d'empassar-nos una barbaritat com la que ens van vendre amb l'AVE de València (a cinc mesos de les eleccions autonòmiques de 2011, convé recordar-ho). Però em desconcerta l'aparent atac de sinceritat que els ha agafat ara: potser les xifres que proposen per al cas d'Alacant són tan falses com aquelles --no sabria dir-ho, evidentment-- però sí que semblen un poc més creïbles.
EliminaAl remat, i com diu Mark Knopfler, qui vulga una MTV que se la pague ;) Gràcies, salut!
Jo escric en llibreta (poemes) a l'AVE Barcelona-Madrid, però també miro el mòbil!
ResponEliminaJo el mòbil també el mire de tant en tant, Helena; però em costa molt fer servir aquells teclats tàctils que sempre polses la lletra del costat...
EliminaEl problema de l'alta velocitat és que només presta per a escriure haikus. En canvi en la resta de línies, si més no al País Valencià, es pot escriure una oda (dues, si el viatge és d'anada i tornada) i encara sobra temps...